• Sims 3 Årstider!!!
2012-01-19 @ 15:36:01

Hur man installerar eget innehåll (även kallat custom content, cc)

Nu skall ni få lära er hur enkelt det är att installera eget innehåll till Sims 3!

Jag rekommenderar starkt att ni uppdaterar erat spel till den senaste versionen!

OBS! Spelet måste vara avstängt när ni lägger in eget innehåll!!

Innan du kan placera .package filer i ditt spel, måste du ställa in ditt spel så att det accepterar eget innehåll. Från uppdatering 1.12 och uppåt är detta simpelt!

Först och främst:



Det finns 2 olika typer av filer med eget innehåll som passar till sims spelet:
  • Sims3pack till vänster
  • .package - till höger

Det är stor skillnad på dessa filer:
  • Sims3pack är filer som du enkelt dubbelklickar på och väntar lite - så installerar spelet filerna själv!
  • .package är filer som du själv måste flytta till en mapp som heter 'Mods' på din dator, men det är enkelt och jag ska förklara hur!

***

För er som inte kan datorer så bra,  kan ladda ner ett program från Mod the Sims som installerar dessa mappar åt er!
Ni hittar sidan >här<

Hur man installerar .package filer!


Steg 1:


Sökvägen till 'Mods' mappen, där man ska lägga in alla .package filer är olika på olika datorer/operativsystem:
  • Windows XP: C: \ Documents and Settings \ <användarnamn> \ Mina dokument \ Electronic Arts \ The Sims 3 \
  • Windows Vista / 7: C: \ Users \ <användarnamn> \ Documents \ Electronic Arts \ The Sims 3 \
  • Mac OS: / Users / <användarnamn> / Dokument / Electronic Arts / The Sims 3 /

Hittar du den inte om du är helt ny och grön på The sims 3 och på datorer kan du be någon om hjälp, eller bara söka efter 'The Sims 3' på din dator.

***

Steg 2:

Som bilden nedan visar kan det vara så att det redan finns en mapp som heter 'Mods' i 'The Sims' mappen, men finns det ingen sådan mapp, så är det bara att skapa en ny snabbt och döpa den till 'Mods' och i den mappen skapar ni en ny mapp och döper den till 'Packages'. Enkelt! (klicka på bilden för större)


Det behövs även en fil som heter Resource.cfg som gör att spelet kan läsa av filerna.

Den finns gömd på The Sims bas installationsskiva, men är lite jobbig att leta upp, så jag har lagt upp min egna för nerladdnng. Ni kan ladda ner den genom att klicka här (100% säker, kopierad direkt från min egna mapp) och sedan packa upp den på er dator.


Resource.cfg ska läggas i 'Mods' mappen, som bilden nedan visar. (klicka på bilden för större)


***

Steg 3:



Nu är det klart!
Nu kan ni börja lägga in era nedladdade .package filer i Packages mappen, se bilden nedan!
(klicka för större bild)


Se till att hålla koll på vilka moddar ni installerat nyligen så ni vet vad ni ska ta bort om något blir fel i spelet.

Ni måste oftast packa upp filerna. Det kan inte vara en .rar eller .zip fil som li lägger i mappen, utan det måste vara .package.
Är det en RAR fil eller ZIP fil behöver ni Win rar eller Winzip för att packa upp filerna. Det är bara att googla dem!

Kort sammanfattning:
Sims3pack är filer som du enkelt dubbelklickar på och väntar lite - så installerar spelet filerna själv!
.package filer är sådana du lägger i Mods>packages mappen


Video som visar var du ska göra mapparna och lägga Resource.cfg:

Klicka här i rutan längst ner i högra hörnet för att förstora bilden!^^^^^

Se även till att rutan i Sims 3 Startprogrammet INTE är förbockad bland de installerade filerna:
Klicka för större bild
Kommentarer

Sv; Tack för tipset! Det var ett tag sen jag körde sims men det är alltid kul att laddaner nytt och lära sig mer :)

2012-02-02 @ 08:58:59 http://sextondedecember.blogg.se/
Maja




När jag klickar på din länk där man ska komma till den där resourcegrejen säger den bara 404 not found Dx Vill jättegärna kunna ladda ner .package-filer eftersom jag vill ha en poseplayer :<

2012-02-20 @ 19:50:27 http://simsa-si.bloggplatsen.se
Lovegood




Är grejerna som man har lagt in i filen instalerad och klar för spelet när man har lagt in dem i mappen?

2012-03-04 @ 20:39:45
Simsfanatiker




Alltså en sak som jag aldrig fattat: de där .package filerna så ska man bara klistra in dem i packages mappen och sen finns de i spelet? Eller ska man dubbel klicka på dem som .sims3pack filerna? För jag har aldrig fått till det så det är därför jag inte har kunnat ladda ner de flesta sakerna :/ Hahah,jag är väl inte för jobbig när jag bara ställer en massa frågor :P

2012-03-25 @ 17:55:01 http://thejossassimsblogg.blogg.se/
Jossa :)




jag har gjort PRECIS så som du skrev att man skulle göra och jag dubbelkollade så att jag gjorde rätt...men jag förstår inte vad som är felet? eftersom när jag lägger in package. filer i mappen ¨så får jag inte dom i spelet... gaaah får damp )):

vad ska jag göra?

2012-04-14 @ 17:48:19
hej




Detta funkade ej för mig. Ingen annan guide jag följt heller, försökt tusen gånger.

Men så idag hittade jag en guide på MTS, som funkade!

Så funkar det ej för er testa den.

LÄNK: http://www.modthesims.info/wiki.php?title=Game_Help:Installing_Sims_3_Package_Files/Setup_and_Files



PS. Simsim, älskar din blogg ;D

2012-04-21 @ 20:13:55
Evelina




@EVelina:



Om du kollar noga så är det exakt samma mappar man skapar själv på exakt samma plats i min guide som i MTS, men jag rekommenderar att själv göra det eftersom det är säkrare.



TAck så mycket :D:D:D

2012-04-23 @ 17:33:20 http://simsim.blogg.se/
SimSim <3




Jag tror jag har gjort rätt ladda ner några saker,nyss.

Men ska det bara vara klart nu eller måste man ladda ner i startprogrammet eller liknande?

Jg följde hela guiden (som var riktigt bra) så det borde vara rätt, men ska det bara finnas där då, klart i mitt spel efter att jag laddat ner sakerna och laggt i mappen?

Och (sista frågan ehehe), det är om RAR-filer, funkar det också att lägga där?



P. TUnderbar blogg!

2012-04-26 @ 19:34:19
Daina




@Daina:



Efter du har gjort guiden så ska det vara klart att lägga .package filer i.

rar filer och zip filer är packade filer så du måste packa upp dem först innan du lägger dem i packages mappen för annars kommer inte spelet att läsa av dem.



Sim3pack filer är de som öppnas i launchern, inte .package!

2012-04-26 @ 20:45:15 http://simsim.blogg.se/
SimSim <3





Kommentera här
Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tänk på detta:

» Jag driver en Simsblogg, ingen designblogg.
Svarar ej på designfrågor, tyvärr. Ni hittar allt på designadinblogg.se
» Vill ni önska något? Vill ni att jag ska hitta något åt er?
Skriv då det i »detta inlägg här, så att alla önskningar finns samlade!«



tag -->